FAQ

Uw keuze bepalen

  • Wat is een garantiehut?

    Bij garantiehutten garandeert de rederij accommodatie in een bepaalde categorie tegen het voor die categorie van toepassing zijnde tarief. Indien kort voor vertrek blijkt dat accommodatie in die categorie niet beschikbaar is, dan behoudt de rederij zich het recht voor de passagiers zonder bijbetaling in een hogere hutcategorie onder te brengen, ongeacht faciliteiten, ligging en evt. (gedeeltelijk) belemmerd zicht in de toegewezen hut.  In geval van een garantiehut kan het incidenteel voorkomen dat u gedurende de cruise van hut dient te wisselen.

  • Met hoeveel personen kan je maximaal in een hut?

    Het aantal personen dat in een hut past is geheel afhankelijk van welk schip en huttype u kiest. De meeste schepen hebben hutten tot 4 personen. Er zijn wel uitzonderingen. Soms hebben de nieuwe schepen ruimte tot 8 personen per hut. De Royal Caribbean biedt zelfs hutten aan tot maximaal 14 personen per hut.

  • Wat zijn de verschillende huttypes?

    Het is belangrijk bij uw keuze te weten welke verschillende soorten hutten er zijn. Voor het gemak hebben wij de hutcategorieën op onze website als volgt ingedeeld:

    – binnenhut: dit is een hut aan de binnenzijde van het schip, zonder raam.

    – buitenhut: deze hut beschikt over een raam (soms met belemmerd zicht)

    – balkonhut: een buitenhut, maar met een (schuif)deur naar een privé-balkon

    – suite: een luxe buitenhut, veelal met apart zitgedeelte en met privé-balkon

    Naast deze huttypes, is de prijs vooral afhankelijk van de ligging van de hut op het schip.

  • Zijn alle schepen hetzelfde?

    Elke rederij heeft haar eigen kenmerken en doelgroep. Hoewel de specifieke kenmerken van een rederij ook in de bijbehorende cruiseschepen terugkomen, kan er binnen één rederij toch het nodige verschil bestaan tussen de verschillende schepen. Elk nieuw cruiseschip beschikt weer over de nieuwste faciliteiten en speelt in op de laatste actuele trends. Op onze website onder het kopje ‘schepen’ treft u meer informatie aan.

  • Zijn alle rederijen hetzelfde?

    Net zoals er behoorlijke verschillen zijn in hotelketens, zijn ook niet alle rederijen hetzelfde. Elke rederij heeft zijn eigen specifieke kenmerken en trekt daarmee een eigen doelgroep aan. De sfeer aan boord kan uiteenlopen van ingetogen en stijlvol tot uitgesproken uitbundig. Op onze website onder het kopje ‘rederijen’ treft u meer informatie aan.

  • Is cruisen geschikt voor kinderen?

    Ja! Kinderen vinden cruisen meestal geweldig. Er zijn rederijen die specifiek gericht zijn op kinderen. Ze spelen in op de verschillende wensen en behoeften van elke leeftijdsgroep. Voor elke leeftijdsgroep zijn er speciale activiteiten, kidsclubs, tienerclubs, disco’s en zwembaden. Rederijen spelen hier op in door familiehutten en speciale kinderprijzen aan te bieden. Passende vaargebieden voor families zijn de Middellandse Zee en het Caribische gebied. Deze gebieden bieden een perfecte afwisseling tussen, cultuur, natuur, shoppen en een strandbezoek. Daarnaast is het weer er ook vaak goed waardoor kinderen volop buiten kunnen zijn.

  • Ik ga voor het eerst op cruise, waarmee moet ik rekening houden bij het kiezen van een reis?

    Een juiste keuze qua rederij is een absolute voorwaarde voor een geslaagde cruisevakantie. U maakt een keuze voor een rederij en kiest tussen een groot of klein schip. Naast de classificatie van de schepen en de grootte is er nog een derde belangrijk criterium, namelijk de sfeer aan boord. Zo zijn er rederijen die zich nog altijd houden aan het klassieke cruiseconcept, maar ook rederijen die zich juist richten op de cruiser die in een informele omgeving wil verblijven. Er zijn rederijen die zich op families en kinderen richten, maar ook rederijen die zich meer focussen op stellen of oudere passagiers. Sommige rederijen kiezen voor een rustige, ontspannen atmosfeer, waar andere weer kiezen voor een levendige omgeving met hoog ‘fun-gehalte’ en veel entertainment. Ook hier is een juiste keuze essentieel, waarbij wij u graag adviseren.

  • In welke tijd van het jaar kan ik het beste een cruise maken?

    Dat hangt af van uw voorkeuren. De zomermaanden en schoolvakanties zijn de populairste periodes van onze klanten om een cruise te maken. Wij raden dan ook aan, als u tijdens deze periodes wilt cruisen, dit op tijd te boeken. Als u van gezelligheid houdt, drukte en kinderen om u heen wenst, dan zijn dit ook de beste periodes om een cruise te gaan maken. Als u echter wat meer rust wilt hebben en niet vast zit aan bepaalde data, dan raden wij u aan om te gaan cruisen in het laagseizoen. Dan zijn de prijzen goedkoper en is het rustiger aan boord. Ook is het belangrijk dat u rekening houdt met het weertype in het gebied waar u gaat varen.

Een cruise boeken

  • Zijn de prijzen op de website inclusief BTW?

    Ja, bij alle prijzen op de website van Zeetours is een niet nader gespecificeerd BTW bedrag inbegrepen.

  • Ik heb definitief geboekt en na boeking wordt de prijs verlaagd, wordt mijn reissom dan aangepast?

    Nee. Soms komen rederijen en/of luchtvaartmaatschappijen met aantrekkelijke prijsaanbiedingen. In sommige gevallen is de keuze van hutaccommodatie dan beperkt, maar u krijgt wel een prijsvoordeel. Deze aanbiedingen zijn niet te voorzien door Zeetours Cruises B.V. en gelden niet voor reeds gemaakte boekingen.

  • Tellen de dag van vertrek en aankomst mee in de lengte van reis?

    Ja, bij de bepaling van de lengte van uw cruise of reisarrangement worden de dag van aankomst en de dag van vertrek als twee volle dagen geteld.

  • Wat is de minimum leeftijd om een cruise te mogen boeken?

    Dit is afhankelijk van het gebied waar u heen gaat en moet altijd nagevraagd worden bij de rederij.

  • Moet ik bepaalde verzekeringen afsluiten voor het maken van een cruise?

    Het is belangrijk om goed verzekerd op reis te gaan. Sommige rederijen verplichten ook bepaalde verzekeringen. Wij raden u aan om een reisverzekering en een annuleringsverzekering af te sluiten.

  • Hoe kom ik van het vliegveld/hotel naar de cruiseterminal?

    Van de hotels en de vliegvelden naar de cruiseterminal zijn genoeg transfermogelijkheden. Deze zijn meestal niet bij de reis inbegrepen en kunt u optioneel tegen betaling bijboeken, tenzij het nadrukkelijk is aangegeven in het reisprogramma. De transfers worden uitgevoerd door lokale Engelstalige agenten per bus of minibus. Sommige hotels, vliegvelden en/of rederijen bieden wel gratis (shuttlebus) transfers aan. Dit kunt u het beste nakijken op de desbetreffende websites. U kunt natuurlijk ook met een taxi naar de cruiseterminal komen.

  • Wat zijn havengelden?

    Havengeld is een vergoeding voor het gebruikmaken van de havenfaciliteiten, als een schip aanmeert in een haven. Deze kosten zitten al in uw cruiseprijs verwerkt.

  • Zijn er ook 1-persoonshutten op een cruiseschip?

    Een aantal rederijen en schepen bieden deze mogelijkheid. De prijs is dan ook gebaseerd op 1 persoon. Natuurlijk kunt u ook alleen in een tweepersoonshut verblijven. Echter betaalt u dan wel een toeslag. Deze 1-persoonsprijzen staan op onze website vermeld.

  • Wat is een garantiehut?

    Bij garantiehutten garandeert de rederij accommodatie in een bepaalde categorie tegen het voor die categorie van toepassing zijnde tarief. Indien kort voor vertrek blijkt dat accommodatie in die categorie niet beschikbaar is, dan behoudt de rederij zich het recht voor de passagiers zonder bijbetaling in een hogere hutcategorie onder te brengen, ongeacht faciliteiten, ligging en evt. (gedeeltelijk) belemmerd zicht in de toegewezen hut.  In geval van een garantiehut kan het incidenteel voorkomen dat u gedurende de cruise van hut dient te wisselen.

  • Kan ik bij Zeetours Cruises ook gelijk een vlucht of een hotel boeken?

    Alle pakketreizen zijn inclusief vlucht, tenzij u vanuit Nederland vertrekt of het anders vermeld staat. Wanneer u on-line de reservering maakt, krijgt u de vluchten te zien en ook of er eventueel een toeslag voor geldt. Dit is van toepassing indien u binnen 11 of 12 maanden vertrekt. Vluchten zijn, afhankelijk van de bestemming, boekbaar vanaf 11 of 12 maanden voor vertrek. Ligt uw vertrekdatum buiten 11 of 12 maanden dan is de pakketprijs inclusief een vlucht in de goedkoopste klasse. Het vluchtschema en de eventuele vluchttoeslagen volgen zodra wij de vluchten hebben kunnen inboeken. Indien u uw vlucht wilt uitstellen, bijvoorbeeld een dag eerder of later, dan is dit mogelijk en kunt u het beste telefonisch contact met ons opnemen. Bij cruises met vertrek vanuit de USA is veelal een hotelovernachting vooraf inbegrepen. Informatie hierover treft u aan bij de desbetreffende reis. Wilt u een extra overnachting bij uw cruise reserveren dat niet is inbegrepen? Dit is geen probleem en dan raden wij u ook aan om telefonisch contact met ons op te nemen.

  • Ik ga met een grote groep op cruisevakantie, hoe moet ik dat boeken?

    U kunt on-line maximaal 3 hutten tegelijk inboeken. Indien u meer hutten nodig heeft en nog een boeking on-line gaat maken voor de andere reizigers, heeft u kans dat de hutten niet dicht bij elkaar liggen. Als u het belangrijk vindt dat de hutten van alle reizigers bij elkaar liggen of als u met meer mensen samen reist, kunt u het beste telefonisch contact met ons opnemen.

  • Waar kan ik mijn cruisevakantie boeken?

    U kunt uw cruisevakantie on-line, direct via deze website reserveren. Telefonisch kan natuurlijk ook op tel. 010-2823880. Wilt u persoonlijk bij ons langskomen? Bel dan eerst even 010-2823880 voor het maken van een afspraak.

  • Met hoeveel personen kan je maximaal in een hut?

    Het aantal personen dat in een hut past is geheel afhankelijk van welk schip en huttype u kiest. De meeste schepen hebben hutten tot 4 personen. Er zijn wel uitzonderingen. Soms hebben de nieuwe schepen ruimte tot 8 personen per hut. De Royal Caribbean biedt zelfs hutten aan tot maximaal 14 personen per hut.

  • Hoeveel bedragen de reserveringskosten?

    Wanneer u een reis via deze website boekt, berekenen wij € 25,- reserveringskosten per boeking.

  • Hoe zit het met betalen van de reissom?

    Na de totstandkoming van de reisovereenkomst dient u een aanbetaling te doen van minimaal 35% van de totale reissom plus de reserveringskosten en eventuele annuleringsverzekering. In geval ‘non refundable’ aanbiedingen bedraagt de aanbetaling 100%.  Indien u binnen 8 weken voor vertrek boekt, dient u de gehele reissom op moment van boeking volledig te voldoen.

  • Hoe weet ik of mijn online boeking succesvol is?

    Aan het eind van uw boeking krijgt u een bevestigingsvenster te zien die u gelijk kunt uitprinten. Ook via de e-mail krijgt u een bevestiging van ons.

  • Kan ik achteraf nog persoonsgegevens wijzigen?

    Ja dat kan. Het is belangrijk dat u direct contact met ons opneemt wanneer u opmerkt dat er iets niet klopt aan uw persoonsgegevens. Wij doen onze uiterste best om eventuele wijzigingen aan uw geboekte reis zonder kosten door te voeren. Lukt dit niet zonder kosten, dan laten wij u vooraf weten of, en tegen welke kosten wij de wijziging voor u kunnen uitvoeren.

  • Kan ik mijn reis annuleren?

    Ja dat is mogelijk. Zeetours Cruises brengt wel annuleringskosten in rekening. Tot 90 dagen voor vertrek 20% van de totale reissom, 90 tot 60 dagen 50%, 60 tot 30 dagen 75% en binnen 30 dagen 100%. Voor cruises die langer zijn dan 25 dagen en voor expeditiecruises gelden strengere voorwaarden. In geval van ‘non refundable’ aanbiedingen bedragen de kosten altijd 100%. Voor extra informatie kunt u terecht bij onze aanvullende voorwaarden onder het kopje (Deel)annuleringen.

    Het wettelijke herroepingsrecht geldt niet op geboekte reizen.

  • Wat betekent de sterrenclassificatie?

    De vermelde sterrenclassificaties zijn gebaseerd op onder andere de publicaties in de “Ocean Cruising & Cruise Ships” van Berlitz. Deze classificaties zijn door hen op objectieve wijze en op basis van professionele ervaringen bepaald aan de hand van vooraf vastgestelde criteria op het gebied van het schip, de accommodatie, de keuken, de service, het entertainment en de cruise ervaring.

    De sterrenclassificatie van een schip is dus de algemene classificatie voor alle onderdelen. Uw persoonlijke ervaring en voorkeur, evenals het belang dat u hecht aan bepaalde facetten van een cruise zullen echter altijd het belangrijkste zijn bij uw keuze.

  • Zeetours Cruises is aangesloten bij de ANVR, SGR en het calamiteitenfonds, wat betekent dat?

    Zeetours Cruises is aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden. De SGR biedt de reiziger financiële garantie als de reisorganisator of reisbureau in financiële problemen komt. Bij faillissement van de reisorganisator, betaalt de SGR de reiziger het vooruitbetaalde bedrag terug. Als er financiële problemen ontstaan tijdens de reis, dan zorgt de SGR dat het verblijf of de terugreis wordt betaald.

    Zeetours Cruises is aangesloten bij het Calamiteitenfonds. Deze garantie houdt in dat u als consument die deelneemt aan een door ons georganiseerde reis, (een deel van) uw reissom terugkrijgt indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kunnen uitvoeren. Als het reisprogramma moet worden aangepast, of de reis wordt afgebroken, worden extra gemaakte kosten betaald. Als de reis moet worden afgebroken, geeft het fonds ook een vergoeding voor de niet genoten reisdagen. Het Calamiteitenfonds biedt dekking in overmachtsituaties.

    Zeetours Cruises is aangesloten bij de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen. De ANVR hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Zij hebben reisvoorwaarden en boekingsvoorwaarden opgesteld die gebruikt worden door hun leden.

    Daarnaast is Zeetours Cruises al meer dan 50 jaar marktleider op het gebied van cruisevakanties, en hiermee bieden wij u maximale zekerheid én profiteert u tegelijkertijd van de inkoopvoordelen van ons moederbedrijf.

  • Wat zijn de verschillende huttypes?

    Het is belangrijk bij uw keuze te weten welke verschillende soorten hutten er zijn. Voor het gemak hebben wij de hutcategorieën op onze website als volgt ingedeeld:

    – binnenhut: dit is een hut aan de binnenzijde van het schip, zonder raam.

    – buitenhut: deze hut beschikt over een raam (soms met belemmerd zicht)

    – balkonhut: een buitenhut, maar met een (schuif)deur naar een privé-balkon

    – suite: een luxe buitenhut, veelal met apart zitgedeelte en met privé-balkon

    Naast deze huttypes, is de prijs vooral afhankelijk van de ligging van de hut op het schip.

  • Zijn alle schepen hetzelfde?

    Elke rederij heeft haar eigen kenmerken en doelgroep. Hoewel de specifieke kenmerken van een rederij ook in de bijbehorende cruiseschepen terugkomen, kan er binnen één rederij toch het nodige verschil bestaan tussen de verschillende schepen. Elk nieuw cruiseschip beschikt weer over de nieuwste faciliteiten en speelt in op de laatste actuele trends. Op onze website onder het kopje ‘schepen’ treft u meer informatie aan.

  • Zijn alle rederijen hetzelfde?

    Net zoals er behoorlijke verschillen zijn in hotelketens, zijn ook niet alle rederijen hetzelfde. Elke rederij heeft zijn eigen specifieke kenmerken en trekt daarmee een eigen doelgroep aan. De sfeer aan boord kan uiteenlopen van ingetogen en stijlvol tot uitgesproken uitbundig. Op onze website onder het kopje ‘rederijen’ treft u meer informatie aan.

  • Wat kost een cruisevakantie?

    Een cruisevakantie kan erg variëren in prijs, het zijn zgn. dagprijzen. Echter het beeld dat sommige mensen hebben dat cruisen onbetaalbaar is, klopt over het algemeen niet. Net als met andere vormen van vakanties ligt de prijs in het hoogseizoen hoger als in het laagseizoen. Ook voor cruisevakanties geldt dat er soms speciale tijdelijke acties of kortingen van toepassing zijn. Het is belangrijk om goed te kijken wat inbegrepen is in uw cruisevakantie en waar u extra voor moet betalen. Dit is per rederij verschillend.

  • Ik zit in een rolstoel, kan ik een cruise maken?

    De meeste cruiseschepen bieden uitstekende mogelijkheden aan voor mensen in een rolstoel. Het is belangrijk dat u bij de boeking aangeeft dat u gebruikt maakt van een rolstoel en daarvan afhankelijk bent. Soms is daarbij een verklaring van de huisarts nodig. Met die gegevens kunnen wij dan een speciale hut voor u reserveren die rolstoeltoegankelijk is. Deze hutten hebben extra brede deuren, geen drempels en een aangepaste douche en toilet. Sommige rederijen bieden speciale excursies aan die geschikt zijn voor rolstoelpassagiers. Wel moet u er rekening mee houden dat u bij het bepalen van de vaarroute kijkt naar havens waarbij het schip aanlegt langs de kade, zodat het dan voor u mogelijk is om aan land te gaan. Wanneer u met een zgn. tender (klein bootje) van boord gaat, kunt u anders wellicht niet van boord. Ook als u niet rolstoelafhankelijk bent, maar deze wel meeneemt, dient u dit bij boeking aan ons door te geven.

  • Kan ik een cruise maken terwijl ik zwanger ben?

    Ja dat kan. Er zijn echter wel voorwaarden aan verbonden. Tot een bepaald aantal weken is cruisen nog toegestaan. Het is per rederij wel verschillend. Meestal als u 24 weken of langer in verwachting bent wordt u niet meer aan boord toegelaten. Als u de specifieke voorwaarden van een rederij wilt weten, wordt u verzocht te kijken op de website van de rederij zelf of met ons contact op te nemen.

  • Is cruisen geschikt voor kinderen?

    Ja! Kinderen vinden cruisen meestal geweldig. Er zijn rederijen die specifiek gericht zijn op kinderen. Ze spelen in op de verschillende wensen en behoeften van elke leeftijdsgroep. Voor elke leeftijdsgroep zijn er speciale activiteiten, kidsclubs, tienerclubs, disco’s en zwembaden. Rederijen spelen hier op in door familiehutten en speciale kinderprijzen aan te bieden. Passende vaargebieden voor families zijn de Middellandse Zee en het Caribische gebied. Deze gebieden bieden een perfecte afwisseling tussen, cultuur, natuur, shoppen en een strandbezoek. Daarnaast is het weer er ook vaak goed waardoor kinderen volop buiten kunnen zijn.

  • In welke tijd van het jaar kan ik het beste een cruise maken?

    Dat hangt af van uw voorkeuren. De zomermaanden en schoolvakanties zijn de populairste periodes van onze klanten om een cruise te maken. Wij raden dan ook aan, als u tijdens deze periodes wilt cruisen, dit op tijd te boeken. Als u van gezelligheid houdt, drukte en kinderen om u heen wenst, dan zijn dit ook de beste periodes om een cruise te gaan maken. Als u echter wat meer rust wilt hebben en niet vast zit aan bepaalde data, dan raden wij u aan om te gaan cruisen in het laagseizoen. Dan zijn de prijzen goedkoper en is het rustiger aan boord. Ook is het belangrijk dat u rekening houdt met het weertype in het gebied waar u gaat varen.

Voorbereiding op uw vakantie

  • Hoeveel bagage kan ik meenemen op mijn vlucht?

    Het voordeel van een cruise is o.a. dat u geen bagagebeperking heeft. Wanneer u naar uw vertrekhaven vliegt, dan gelden de bagageregels van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. De bagagevrijdom vindt u terug op uw e-ticket. Voor sommige intercontinentale vluchten (bijv. USA) dient in geval van een stopover, voor het binnenlandse traject, ter plaatse voor uw koffers te worden bijbetaald. Daar bagagevoorwaarden kunnen wijzigen, adviseren wij u voor vertrek de website van de luchtvaartmaatschappij te raadplegen. Hier vindt u tevens de actuele bepalingen omtrent handbagage. Medicijnen en grens- en reisdocumenten dienen altijd in de handbagage te worden bewaard.

    Bij KLM en Air France mag u op intercontinentale vluchten gratis 23kg aan ruimbagage meenemen als Economy Class passagier. Business Class passagiers mogen op intercontinentale vluchten 2x 32kg aan ruimbagage meenemen. Op Europese vluchten is het meenemen van ruimbagage veelal niet meer gratis, maar een betaalde keuzemogelijkheid voor Economy Class passagiers. U betaalt €25 per enkele reis per persoon voor het eerste stuk ruimbagage van maximaal 23kg binnen de toegestane afmeting, indien u uw ruimbagage voor aankomst op de luchthaven boekt via de website van KLM www.klm.nl. Op de luchthaven zelf berekent KLM hiervoor €35. KLM biedt u de mogelijkheid gratis Flying Blue deelnemer te worden. Alle Ivory Flying Blue deelnemers krijgen €10 korting, als zij online inchecken, op hun eerste stuk ruimbagage (max. 23kg en binnen de toegestane afmetingen) bij het boeken van een KLM-ticket naar een Europese bestemming. De prijs bedraagt €15 per koffer per enkele reis bij het online inchecken voor de vlucht via www.klm.nl.

    Wij raden u aan, indien u een vlucht heeft geboekt naar of via de Verenigde Staten, uw bagage niet op slot te doen. Uit veiligheidsoverwegingen onderzoekt de Amerikaanse organisatie TSA (Transportation Security Administration) ongeveer 10% van alle bagage die aankomt in de VS. Koffers worden geopend en zonodig worden sloten geforceerd. TSA acht zich niet aansprakelijk voor eventuele schade. Wij raden u dan ook aan gebruik te maken, indien wenselijk, van bagagebanden om zo schade aan de koffer en bagage te voorkomen, of speciale TSA-sloten. Ook indien het vervoer van de bagage in de prijs is begrepen, dan is Zeetours Cruises B.V. niet aansprakelijk voor eventuele beschadigingen tijdens de heen- of terugreis, tijdens de cruise of tijdens in- en ontschepingen.

    Voorwerpen van waarde kunt u aan boord deponeren bij het kantoor van de purser of in uw hut als deze over een kluis beschikt. Houdt u er rekening mee dat de rederijen geen enkele verantwoording accepteren voor zoekraken of diefstal van kostbaarheden e.d. U wordt ten sterkste aangeraden een reisverzekering en/of kostbaarhedenverzekering af te sluiten.

    De vliegveiligheidsvoorschriften laten niet toe dat u (nagel)scharen, knippers, scheermesjes, messen, breipennen en soortgelijke voorwerpen in uw handbagage meeneemt in het vliegtuig, maar b.v. ook voor vloeistoffen gelden strikte beperkingen. Aan boord van schepen is het ook niet toegestaan om gevaarlijke of illegale voorwerpen mee te nemen. Voor de laatste informatie verwijzen wij u naar de website van de luchtvaartmaatschappij.

  • Kan ik de online incheck van mijn vlucht en/of cruise door Zeetours laten verzorgen?

    Een vakantie vergt altijd veel voorbereiding. Graag nemen wij een deel van deze voorbereiding uit handen en bieden wij u aan de online incheck van uw cruise* en/of heen- en terugvlucht*, (inclusief stoelreservering* en bagage*) voor u te verzorgen. Indien uw gemiddelde reissom per persoon €1000 of hoger is, dan verzorgen wij de incheck gratis. Bij een gemiddelde reissom tot €1000 per persoon bieden wij u deze service aan tegen betaling van €10 per persoon. Indien u van deze service gebruik wilt maken, vragen wij u vriendelijk een maand tot uiterlijk 1 week voor uw vertrek een e-mail te sturen naar cruises@zeetours.nl onder vermelding van online incheck. Vermeld in uw e-mail uw naam, factuurnummer, uw telefoonnummer en het dagdeel met datum* waarop wij u bij voorkeur kunnen bereiken en wij zullen vervolgens telefonisch contact met u opnemen. Zorg ervoor dat u uw creditcardgegevens op dat moment bij de hand heeft, voor eventuele bijbetalingen.

    *indien van toepassing, voor zover mogelijk en realiseerbaar binnen onze openingstijden.

  • Wat te doen bij een noodgeval?

    Wij vertrouwen erop dat uw reis zonder problemen verloopt. Mochten er echter onderweg of ter plaatse toch problemen of ogenschijnlijk onoplosbare moeilijkheden ontstaan, dan zijn wij in geval van nood dag en nacht bereikbaar. U kunt ons bereiken op ons noodnummer +31 (0) 10 2823880. Buiten kantooruren kunt u worden doorverbonden met onze alarmcentrale.

  • Hoe kom ik van het vliegveld naar mijn hotel of de haven?

    Tenzij nadrukkelijk bij de betreffende reis op deze website anders vermeld, is vervoer tussen luchthaven en haven en/of hotel v.v. niet in de prijs van het reisarrangement begrepen. De transfers worden door lokale (Engels en/of Duitssprekende) agenten uitgevoerd, veelal per bus of minibus. In het geval van een (gratis) shuttlebus, kan bij grote drukte enige wachttijd ontstaan.

  • Hoe gaat het inschepen?

    Het inschepen om aan boord te gaan vindt ongeveer 3 tot 4 uur voor vertrek plaats. Bij aankomst in de cruiseterminal geeft u als eerste uw koffers af. Uw koffers worden door de kruier naar uw hut gebracht. Het is daarom belangrijk dat uw koffer is voorzien van de bagagelabel die u heeft gekregen bij de reisbescheiden of die u in de haven zelf ontvangt. Daarna vindt het inchecken plaats. Dit gebeurt aan een balie in de cruiseterminal. Er worden een aantal vragen gesteld, de paspoortcontrole vindt plaats, er wordt meestal een foto van u gemaakt en u krijgt uw boordpas. Daarna kunt u aan boord gaan van het cruiseschip.

  • Moet ik een verloopstekker meenemen?

    De hutten op de meeste schepen beschikken over een stopcontact van 110 volt (platte polen), maar ook over een stopcontact van 220 volt (ronde polen). Omdat dit per schip kan verschillen, raden wij u aan om een verloopstekker mee te nemen (met verschillende polen) en indien u elektrische apparatuur als een föhn of een scheerapparaat meeneemt, vooraf te kijken of hiervan de stroomsterkte kan worden verwisseld.

  • Moet ik galakleding inpakken?

    Afhankelijk van de rederij kunnen er voor de avonden aan boord kledingvoorschriften zijn. Dit kan variëren van casual (vrije-tijds kleding, echter geen korte- of spijkerbroek), informeel (overhemd met eventueel een jasje voor de heren en een jurk, mantelpakje of rok c.q. broek met blouse voor dames) tot formeel (donker kostuum voor heren en cocktailjurk voor dames). In het dagprogramma welke u in uw hut ontvangt, kunt u de voorschriften terugvinden.

  • Moet ik zelf visa regelen of doet de rederij dat?

    U moet zelf visa regelen. Als u daarbij hulp nodig heeft kunt u altijd contact met ons opnemen. Voor sommige bestemmingen zoals bijvoorbeeld St. Petersburg, hoeft u geen visum te regelen indien u een excursie via de rederij heeft geboekt.

  • Wanneer ontvang ik mijn reisbescheiden?

    U ontvangt uw reisbescheiden ongeveer 10 dagen voor vertrek per post.

    Afhankelijk van de rederij waarmee u vaart, ontvangt u papieren cruisedocumenten of informatie hoe u uw cruisedocumenten zelf kunt uitprinten.

    Alle luchtvaartmaatschappijen maken gebruik van e-ticketing. In plaats van een papieren ticket, ontvangt u een e-ticketingbevestiging per persoon waarop de vluchtgegevens en een e-ticketnummer staan. Deze e-ticketbevestiging heeft u nodig tijdens het inchecken en/of bij de controles van immigratie- of douanebeambten. De voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij betreffende e-ticketing blijven gelijk aan die van een papieren ticket. O.a. bij naamswijziging en annulering worden kosten in rekening gebracht.

  • Hebben mijn kinderen een eigen paspoort nodig?

    Ja, bijschrijvingen van kinderen in het paspoort van de ouders is niet meer toegestaan. Het is belangrijk dat ze beschikken over een eigen paspoort.

     

  • Welke reisdocumenten heb ik nodig?

    U heeft een geldig paspoort nodig dat bij terugkomst in Nederland nog 6 maanden geldig is. Elk lid van het reisgezelschap heeft een eigen paspoort nodig, ook de kinderen. Als uw cruise vertrekt vanuit een land waarvoor u een visum nodig heeft dient u deze ook zelf aan te vragen. Het is belangrijk dat u dit tijdig voor vertrek regelt. Wij adviseren u om naast uw paspoort nog een ander legitimatiebewijs met pasfoto mee te nemen. Veel rederijen nemen namelijk aan boord de paspoorten gedurende de cruise in.

  • Moet ik bepaalde verzekeringen afsluiten voor het maken van een cruise?

    Het is belangrijk om goed verzekerd op reis te gaan. Sommige rederijen verplichten ook bepaalde verzekeringen. Wij raden u aan om een reisverzekering en een annuleringsverzekering af te sluiten.

  • Mijn vlucht heeft vertraging of is geannuleerd en ik dreig mijn schip te missen, wat nu?

    Dit is erg vervelend. Het schip wacht in zo’n geval niet op u. Als het mogelijk is kunt u een vlucht boeken naar een andere bestemming waar het schip aankomt. Dit is voor eigen rekening.

    Dienstregelingen van luchtvaartmaatschappijen zijn onder voorbehoud van wijzigingen. De juiste tijden staan vermeld in de reisbescheiden. De vertrek- en aankomsttijden voor vervoeronderdelen, zoals vermeld in de reisbescheiden, zijn onder voorbehoud van tussentijdse wijzigingen. Indien van toepassing, informeren wij u. Deze definitieve tijden kunnen afwijken van de eventueel bij boeking opgegeven informatieve tijden. Checkt u kort voor vertrek nog even de website van de luchtvaartmaatschappij voor eventuele last-minute wijzigingen.

    Alhoewel dit sporadisch voorkomt, behoudt Zeetours Cruises B.V. zich het recht voor om, wanneer dit noodzakelijk is, de passagiers te vervoeren met een andere luchtvaartmaatschappij dan vermeld op de website. Indien wegens wijzigingen in het vluchtschema onverhoopt extra hotelovernachtingen noodzakelijk zijn, dan worden deze vooraf aan u kenbaar gemaakt en in rekening gebracht.

    Door bijvoorbeeld stakingen, weersomstandigheden, drukte in het luchtruim of op een luchthaven en door overmacht kunnen vertragingen ontstaan of aansluitende vluchten worden gemist. Hoewel wij onze uiterste best doen om u hiervan geen hinder te laten ondervinden, zijn wij hiervoor niet aansprakelijkheid.

    Uw vliegreis geschiedt onder de nadrukkelijke vervoersvoorwaarden van de desbetreffende vervoersmaatschappij. Vliegreizen vinden plaats met bij de IATA aangesloten luchtvaartmaatschappijen.

  • Wat is verboden om mee te nemen aan boord?

    Het is niet toegestaan om gevaarlijke of illegale voorwerpen mee te nemen aan boord. Ook alcoholische dranken zijn over het algemeen niet toegestaan. Uw koffer en handbagage wordt op moment van inscheping net als bij een vliegreis gecheckt. Ook wanneer u een haven bezocht heeft, dient u uw handbagage op een band te leggen ter controle.

  • Kan ik van te voren al excursies boeken of kan dat alleen tijdens mijn cruise?

    Dat kan van te voren. Via de website van de rederij kunt u meestal vooraf online excursies reserveren. Indien u een excursie annuleert, kunnen annuleringskosten worden berekend. Indien plaats beschikbaar kunt u ook aan boord excursies boeken. Wij adviseren u dit dan op de dag van inscheping te doen.

  • Heb ik inentingen nodig?

    Dit is afhankelijk van de bestemming waar u naartoe gaat. Soms zijn inentingen wel aan te bevelen. Wij raden u aan hierover informatie in te winnen bij de GGD of het Havenziekenhuis. Als een rederij een inenting verplicht stelt wordt u hierover geïnformeerd.

  • Hoeveel bagage kan ik meenemen aan boord?

    Voor de cruise zijn geen bagagebeperkingen. U mag meenemen wat u zelf wilt. Wij raden u wel aan om niet meer dan 2 stuks bagage per persoon mee te nemen i.v.m. de ruimte van de hut. Als u naar de vertrekhaven vliegt gelden de bagageregels van de luchtvaartmaatschappij. U dient daar wel rekening mee te houden. De bagagevoorschriften van de luchtvaartmaatschappijen kunt u terug vinden op hun website.

  • Hoe kom ik van het vliegveld/hotel naar de cruiseterminal?

    Van de hotels en de vliegvelden naar de cruiseterminal zijn genoeg transfermogelijkheden. Deze zijn meestal niet bij de reis inbegrepen en kunt u optioneel tegen betaling bijboeken, tenzij het nadrukkelijk is aangegeven in het reisprogramma. De transfers worden uitgevoerd door lokale Engelstalige agenten per bus of minibus. Sommige hotels, vliegvelden en/of rederijen bieden wel gratis (shuttlebus) transfers aan. Dit kunt u het beste nakijken op de desbetreffende websites. U kunt natuurlijk ook met een taxi naar de cruiseterminal komen.

  • Kan de rederij de cruiseroute wijzigen nadat ik geboekt hebt?

    Ja, dat kan als de rederij daar speciale redenen voor heeft. Voor meer informatie verwijzen wij u naar onze aanvullende voorwaarden onder het kopje rederijen en voorbehouden. Indien een routewijziging voor vertrek bekend is, wordt u hiervan op de hoogte gebracht door ons.

  • Kan ik achteraf nog persoonsgegevens wijzigen?

    Ja dat kan. Het is belangrijk dat u direct contact met ons opneemt wanneer u opmerkt dat er iets niet klopt aan uw persoonsgegevens. Wij doen onze uiterste best om eventuele wijzigingen aan uw geboekte reis zonder kosten door te voeren. Lukt dit niet zonder kosten, dan laten wij u vooraf weten of, en tegen welke kosten wij de wijziging voor u kunnen uitvoeren.

  • Is een cruiseschip niet luidruchtig met zoveel mensen aan boord?

    Op een cruiseschip komen veel mensen samen. Het is afhankelijk van de rederij en de grootte van het schip hoeveel mensen erop kunnen. Over het algemeen heeft u geen last van de grote aantallen passagiers. Dit komt omdat er wordt gekeken naar het aantal kubieke meter van het schip en er niet meer passagiers worden toegelaten dan mogelijk is, zodat u nog uw eigen persoonlijke ruimte heeft.

  • Kan ik mijn huisdier meenemen op cruise?

    Nee, dat is helaas niet mogelijk. Alleen Cunard maakt op de Queen Mary 2 voor de transatlantische oversteken hierop een uitzondering; zij heeft kennels aan boord, waar honden en katten, die in het bezit zijn van een dierenpaspoort, in kunnen verblijven.

Tijdens uw cruise

  • Wat te doen bij een noodgeval?

    Wij vertrouwen erop dat uw reis zonder problemen verloopt. Mochten er echter onderweg of ter plaatse toch problemen of ogenschijnlijk onoplosbare moeilijkheden ontstaan, dan zijn wij in geval van nood dag en nacht bereikbaar. U kunt ons bereiken op ons noodnummer +31 (0) 10 2823880. Buiten kantooruren kunt u worden doorverbonden met onze alarmcentrale.

  • Is er internet aan boord?

    De meeste schepen beschikken over een internetcafé. Deze informatie vindt u terug bij het desbetreffende schip op deze website. Er zijn aan boord interpakketten te koop. Vaak kunt u  ook tegen betaling draadloos internetten in de openbare ruimtes

  • Mag mijn baby in de zwembaden?

    Nee dit mag over het algemeen niet zolang kinderen niet zindelijk zijn, ook niet met een zwemluier. Slechts een beperkt aantal schepen bieden speciale baby zwembaden waar uw baby wel met een zwemluier in mag.

     

  • Zijn alle maaltijden inbegrepen?

    De meeste culinaire genoegens zijn in de reissom begrepen. Het ontbijt en de lunch wordt op de meeste schepen in een “open zitting”geserveerd, waarbij u kunt gaan zitten waar u wilt. Ook bieden de meeste rederijen zonder meerprijs a la carte mogelijkheden voor ontbijt en lunch. Voor het diner hanteert een aantal rederijen een vaste 1e (18.00-19.00 uur) of 2e  (20.00-21.00 uur) zitting. Voorkeur voor tijdstip en tafelgrootte voor het diner kunt u veelal bij boeking opgeven, maar kan niet worden gegarandeerd. Het diner wordt in toenemende mate ook in een “open zitting” geserveerd. U kunt dan zelf bepalen hoe laat en met wie u gaat dineren. Voor specialiteitenrestaurants wordt veelal een toeslag in rekening gebracht.

  • Kan ik een bezoek brengen aan de brug?

    Om veiligheidsredenen biedt een rederij tijdens de cruise normaliter geen gelegenheid een bezoek te brengen aan de brug.

  • Heeft mijn hut airconditioning?

    Vrijwel elke hut is voorzien van een airconditioning die u over het algemeen zelf kunt  regelen.

  • Met welke kosten moet ik tijdens mijn cruise rekening houden?

    Onder de kopjes “inclusief/exclusief” bij uw reis, wordt vermeld wat wel of niet begrepen is in uw betaalde reissom. Voor drankjes uit de minibar, aan tafel en die u besteld bij een bar moet u over het algemeen betalen. Steeds meer rederijen bieden diverse drankenpakketten tegen betaling aan. Mogelijkheden kunt u terugvinden op de website van de rederij of via ons opvragen. Naast uw persoonlijke uitgaven, moet u rekening houden dat u moet betalen voor onder andere:  spabezoek, fooien, excursies, schoonheidsbehandelingen, specialiteitenrestaurants,  kapper, bioscoop, foto’s, internetcafé, groepssportlessen en cursussen. Alle mogelijkheden en kosten vindt u terug in uw dagprogramma in uw hut. Bestedingen aan boord worden automatisch op uw boordrekening bijgeschreven en u rekent deze aan het einde van de cruise af. Meestal wordt uw rekening automatisch belast met ca. 18% servicefee voor het gebruik van drankjes.

  • Is er Zeetours Cruises reisbegeleiding aan boord van het schip?

    Omdat de invulling van een cruisevakantie per reiziger sterk verschilt, is op de vele cruises en bestemmingen die wij aanbieden geen eigen Zeetours Cruises reisleiding aanwezig. Wel is er soms aan boord van uw cruiseschip een meertalige ‘international hostess’ aanwezig van de betreffende rederij. Overigens organiseren wij regelmatig cruises die door Nederlandssprekende Zeetours Cruises begeleiding worden vergezeld. In voorkomende gevallen staat dit bij de desbetreffende reis op de website aangegeven.

  • Wat zijn zeedagen?

    Zeedagen zijn dagen op zee. Deze dag komt u niet in een bestemming aan. U kunt tijdens deze dag genieten van de faciliteiten aan boord.

  • Kan ik aan boord blijven terwijl het schip in de haven ligt?

    Ja, dat kan. U bent niet verplicht om van het schip te gaan als het schip in de haven ligt. U mag ook aan boord blijven en genieten van alles wat het schip u te bieden heeft.

  • Hoeveel excursies kan ik boeken?

    U kunt voor elke bestemming waar u komt, vooraf via de website van de rederij of aan boord, één of meerdere excursies boeken.

  • Wat is een Cruisedirector?

    De Cruisedirector is verantwoordelijk voor het amusement en de sport- en spelactiviteiten. Hij zorgt samen met de hostesses, cruisestaf en artiesten voor animatie, vermaak en amusement.

  • Kan ik sporten aan boord?

    De meeste schepen bieden hier mogelijkheden voor. Vaak is er een gratis fitnessruimte aan boord. Ook worden er vaak tegen betaling groepslessen zoals spinning, yoga etc verzorgd. Soms is er ook een basketbalveld en midgetgolfbaan op het schip.

  • Waar op het cruiseschip kan ik terecht voor vragen?

    Bij de receptie (front desk) op het cruiseschip kunt u terecht voor al u vragen.

  • Wat is een tender?

    Wanneer een schip niet aan de kade kan afmeren, zal het schip voor anker gaan op zee. U wordt dan gratis met motorsloepen, tenders, naar de kade gebracht.

  • Hoe kunnen wij een speciale gelegenheid vieren?

    De rederijen bieden daar veelal de mogelijkheid voor. Indien u bij reservering doorgeeft dat u jarig bent of een jubileum viert, kan het zijn dat de rederij daar rekening mee houdt, dit is echter niet gegarandeerd. Ook kunt u zelf via de website van de rederij hiervoor evt. iets bestellen.

  • Is er een wasserij aan boord?

    De meeste schepen beschikken over een wasserij en een pers- of strijkkamer waar u tegen vergoeding uw was kunt laten verzorgen. Een aantal rederijen stelt wasmachines en droogtrommels ter beschikking van de passagiers. Meer informatie hierover krijgt u aan boord.

  • Mag ik roken aan boord?

    De restaurants en veelal ook de hutten op alle schepen zijn rookvrij. Het roken in publieke ruimtes zoals bars, lounges e.d. is slechts beperkt, of zelfs geheel niet toegestaan. Op de open dekken en in het casino zijn vaak delen waar u kunt roken.

  • Wat is de voertaal aan boord?

    De voertaal aan boord van de meeste schepen is de Engelse taal. Bij sommige rederijen is de voertaal Duits, bijvoorbeeld AIDA Cruises. Mededelingen via de scheepsomroep of het dagprogramma zijn vaak meertalig. Nederlands is nooit de voertaal en mededelingen worden in principe dan ook uitsluitend in vreemde talen omgeroepen/ gepubliceerd.

  • Word ik (zee)ziek?

    De stabilisatoren van de moderne schepen reduceren de kans op zeeziekte tot een minimum. Als u vatbaar bent neemt u dan voor alle zekerheid pilletjes of pleisters mee. Tegenwoordig zijn er ook speciale armbandjes of oordopjes, die u ook aan boord eventueel kunt kopen. Net als in grote resorts, of andere druk bezochte locaties, kan er ook aan boord van cruiseschepen incidenteel een griepvirus (zgn. Norovirus) voorkomen. Om verdere  verspreiding tegen te gaan, kan de rederij besluiten om zieke passagiers te verzoeken tot aan hun herstel in de hut te verblijven, bepaalde faciliteiten te sluiten of andere  maatregelen te treffen.

  • Waarom moet ik fooien voldoen?

    Fooien zijn over het algemeen niet in het cruisetarief begrepen. Bij enkele rederijen, zoals AIDA Cruises en Norwegian Cruise Line zijn de fooien wel inbegrepen. Het geven van fooien is bij cruises een ingeburgerd gebruik geworden en men moet rekening houden met een bedrag van ca. € 10,- tot € 15,- per persoon, per dag. Deze bedragen zullen in de meeste gevallen automatisch bijgeschreven worden op de boordrekening. Bent u het daar niet mee eens, dan kunt u dat aan boord proberen te laten aanpassen.

  • Ben ik bereikbaar aan boord?

    Aan boord bent u in principe bereikbaar. Het kan soms wel voorkomen dat u tijdelijk niet bereikbaar bent wanneer u op zee zit. Telefoneren van en naar de schepen geschiedt echter per satelliet, wat gesprekken relatief duur maakt. U kunt tegen vergoeding gebruik maken van het internetcafé aan boord, ook dit gaat per satelliet.

  • Hoe betaal ik aan boord?

    Uitgaven aan boord worden bijgeschreven op uw boordrekening. Aan het einde van de cruise wordt veelal afgerekend met een gangbare creditcard (soms contanten, hiervoor dient u bij inscheping een borgsom te voldoen). Veelal wordt bij inscheping reeds een afdruk van uw creditcard gemaakt. Bij uitgaven aan boord hoeft u vervolgens alleen maar uw boordpas te laten zien en uw handtekening te zetten. Sommige schepen beschikken over een pinautomaat. Houdt u rekening met een eventuele fee die uw bank extra in rekening brengt voor het pinnen aan boord. Daarnaast kunt u aan boord alleen US dollars pinnen.

  • Welke valuta geldt er aan boord?

    Valuta aan boord is veelal de US Dollar. Sommige rederijen zoals Costa Cruises, MSC Cruises en Star Clippers, hanteren voor Europese cruises veelal de Euro als munteenheid.

  • Gelden er voor bepaalde services minimumleeftijden?

    Ja. Kinderen onder de 21 jaar worden bij veel rederijen niet toegelaten in het casino en de discotheek en mogen geen alcoholische dranken bestellen. Ook zijn er op schepen soms speciale ‘Adults only’ gebieden, meestal een apart zwembad of zonnedek. Omgekeerd zijn er  soms gedeeltes waarin volwassenen niet zijn toegestaan, zoals kinderclubs of een apart jeugd zonnedek.

  • Wanneer wordt mijn hut schoongemaakt?

    Uw hut wordt iedere dag schoongemaakt en uw vuile handdoeken worden dagelijks verwisseld. Uw beddengoed wordt regelmatig verschoond. Dat gebeurt gedurende de dag. Voordat u ’s avonds gaat slapen zal uw hut steward uw hut ook nog klaar maken voor de nacht.

  • Worden er feestdagen gevierd aan boord?

    De meeste Internationale feestdagen worden wel gevierd aan boord, afhankelijk van waar het schip vaart, welke mensen er aan boord zijn en wat voor feest het is.

  • Worden er speciale sportevenementen zoals b.v. het WK voetbal op tv uitgezonden?

    Op uw tv in uw hut kunt u verschillende internationale tv zenders bekijken, dit zijn veelal Amerikaanse zenders en vaak met een sportkanaal. Tevens worden er bij sommige evenementen uitzendingen op een groot scherm geprojecteerd. Informatie ontvangt u aan boord.

  • Zijn de excursies ook geschikt voor kinderen/ouderen?

    Ja, er zijn excursies die ook geschikt zijn voor kinderen en ouderen. In de excursiebeschrijvingen op de website van de rederij staat per excursie aangegeven wat u van die excursie kunt verwachten, hoe lang deze duren, voor wie deze geschikt zijn en of er veel gelopen moet worden.

  • Kan ik ook zelf op onderzoek uit aan land?

    Ja dat kan. Als u geen excursie heeft geboekt kunt u zelf de bestemming gaan verkennen. Het is belangrijk dat u van te voren goed weet hoe laat het schip gaat vertrekken zodat u niet te laat terug bent. Het schip wacht niet op u, indien u te laat bent.

  • Kan ik gewoon van boord als het schip in de haven ligt?

    Ja dat kan. Als u geen excursie heeft geboekt kunt u zelf op ontdekking op de bestemming. U dient er wel rekening mee te houden dat er een havenprocedure plaats vindt op elke bestemming. Tevens zijn er bestemmingen waarvoor u vooraf een visum dient te regelen indien u geen excursie boekt via de rederij zoals b.v. St. Petersburg.

  • Hoe weet ik wat er allemaal te doen is aan boord?

    Elke avond krijgt u in uw hut het (meestal Engelstalige) dagprogramma voor de volgende dag en daar staan alle activiteiten in met de precieze tijden. Dit programma zal op de zeedagen wat uitgebreider zijn dan op de dagen dat u in een haven bent.

  • Kan ik een dieet aangeven?

    Als u een speciaal dieet volgt, dient u dit bij boeking aan ons kenbaar te maken. Als het dieet van essentieel belang is adviseren wij een in de Engelse taal gestelde dieetlijst mee te nemen.

  • Kan ik zelf kiezen waar en hoe laat ik eet?

    Dit is afhankelijk van de rederij. Een aantal rederijen hanteert nog een 1e (18.00-19.00 uur) of 2e  (20.00-21.00 uur) vaste zitting voor het diner. Meestal kunt u vooraf aangeven naar welke zitting uw voorkeur uitgaat. De rederij bepaalt echter de exacte indeling en meestal hoort u dit bij inscheping. Er zijn echter steeds meer rederijen die een open zitting hanteren. U kunt dan zelf bepalen hoe laat en met wie u gaat dineren, maar dit kan betekenen dat er soms een kleine wachttijd geldt. Voor specialiteiten restaurants moet u veelal vooraf reserveren. Wilt u liever dineren in het buffetrestaurant, dan kan dat veelal op de door u gewenste tijd.

  • Mag ik drank en voedsel meenemen aan boord?

    Het is niet gebruikelijk om uw eigen voedsel mee te nemen. Indien u snoepgoed of iets dergelijks wilt meenemen kan dit wel. In uw cruiseprijs zit zoveel begrepen dat het ook niet noodzakelijk is om maaltijden mee te nemen. Frisdrank en water zijn toegestaan, zelf meegebrachte alcoholische dranken zijn over het algemeen niet toegestaan en worden veelal tot het einde van de cruise in bewaring genomen. Volgt u een speciaal dieet (om medische redenen) en wilt u hiervoor voedsel meenemen, dan moet u dit bij boeking aan ons doorgeven, zodat wij de mogelijkheden bij de rederij kunnen navragen.

  • Wat gebeurt er met slecht weer?

    Een cruiseschip is uitgerust met stabilisatoren en heeft daardoor weinig last van eventuele deining. Indien er echter dusdanig slecht weer is, zoals bijvoorbeeld door een tropische storm of orkaan, zal het schip hier de route naar aanpassen of beslissen om langer in een haven te blijven. Dit kan betekenen dat de cruiseroute anders wordt of dat tijden veranderen.

  • Hoe is de veiligheid aan boord?

    Rederijen hebben de veiligheid van hun passagiers als hoogste prioriteit. Voor uw cruise begint vindt er daarom de verplichte sloepenrol, reddingsoefening, plaats. Hierbij wordt uitgelegd wat u moet doen in geval van een calamiteit en u een reddingsboot toegewezen. In uw hut vindt u een reddingsvest en een instructiekaart.

  • Waar kan ik mijn waardevolle spullen laten?

    Uw waardevolle spullen kunt u bij het kantoor van de purser achterlaten of in uw hut als deze over een kluis beschikt. De meeste hutten beschikken hier wel over. Houdt u er rekening mee dat de rederij geen verantwoordelijkheid heeft voor uw kostbaarheden. Wij raden daarom ook aan om een reisverzekering af te sluiten.

  • Wat is een boordpas?

    De boordpas ontvangt u tijdens het inschepen van uw cruise. Deze pas is uw toegangsbewijs tot het schip en de sleutel van uw hut. Uitgaven aan boord zoals bijvoorbeeld drankjes worden ook via deze boordpas geregistreerd. Het is belangrijk dat u deze boordpas altijd bij u heeft.

  • Is het toegestaan bezoekers mee te nemen op het schip?

    Nee, dat is helaas niet mogelijk. Dit kan niet i.v.m de strenge veiligheidseisen die gelden bij de in- en ontschepingprocedure.

  • Moet ik voor bepaalde services reserveren?

    U moet er rekening mee houden dat voor bepaalde services gereserveerd moet worden. Dit is bij elk schip weer anders. Vaak moet u reserveren voor excursies, bijzondere restaurants, spa behandelingen etc. Tijdens uw cruise ontvangt u hierover informatie in uw hut.

  • Wanneer varen we en wanneer niet?

    Dat is geheel afhankelijk van de door u geboekte route. Meestal vaart het schip ’s avonds en ’s nachts en ligt het schip overdag in de haven. Als u een cruise heeft geboekt inclusief zeedagen, vaart het schip ook overdag. Dit is het geval wanneer er grote afstanden worden gevaren. Tijdens deze zeedagen wordt er over het algemeen veel aan activiteiten georganiseerd.

  • Is er Nederlandssprekend personeel aan boord?

    Sommige rederijen hebben indien u vanuit Nederland vertrekt, ook een Nederlandssprekende receptioniste aan boord. Als u vaart met Holland America Line zijn er ook op andere routes veelal Nederlandse receptionistes aanwezig.

  • Wat gebeurt er als ik een arts nodig heb voor iets wat niet aan boord kan plaatsvinden?

    Iedereen doet er alles aan om u zo goed als mogelijk te helpen. Als de dokter op het schip u niet meer kan helpen, wordt u bij de eerste volgende haven van boord gehaald en naar het ziekenhuis gebracht. Als dit te lang duurt, en het is zeer dringend dan kan er een helikopter worden ingezet. Soms komt het ook voor dat het schip weer terug keert naar de vorige haven.

  • Is er een dokter aan boord?

    Op bijna elk schip is een scheepsarts aanwezig, geassisteerd door gediplomeerd personeel. U dient er wel rekening mee te houden dat een bezoek aan de dokter en eventuele medicijnen in rekening gebracht worden.

  • Is er een oppas aan boord?

    Ja, op de meeste schepen wel. Er zijn ook vaak kidsclubs en tienerclubs aanwezig. Voor specifieke informatie hierover kunt u het beste bij de desbetreffende rederij en schip kijken op onze website.

  • Hoe gaat het ontschepen?

    Op uw laatste avond aan boord  kunt u uw koffer buiten uw hut neerzetten. Uw koffer wordt dan opgehaald en vindt u een dag later terug in de cruiseterminal na de ontschepingsprocedure. De ontschepingsprocedure vindt (vroeg) in de ochtend plaats. Exacte tijden verneemt u aan boord. U wordt verwacht uw hut te verlaten en te wachten in één van de lounges. Er wordt omgeroepen wanneer u van boord kunt. Daarna kunt u van boord en uw koffer ophalen in de cruiseterminal. Vaak is het ook mogelijk om uw koffer zelf van boord mee te nemen, informatie hierover ontvangt u aan boord.

  • Hoe gaat het inschepen?

    Het inschepen om aan boord te gaan vindt ongeveer 3 tot 4 uur voor vertrek plaats. Bij aankomst in de cruiseterminal geeft u als eerste uw koffers af. Uw koffers worden door de kruier naar uw hut gebracht. Het is daarom belangrijk dat uw koffer is voorzien van de bagagelabel die u heeft gekregen bij de reisbescheiden of die u in de haven zelf ontvangt. Daarna vindt het inchecken plaats. Dit gebeurt aan een balie in de cruiseterminal. Er worden een aantal vragen gesteld, de paspoortcontrole vindt plaats, er wordt meestal een foto van u gemaakt en u krijgt uw boordpas. Daarna kunt u aan boord gaan van het cruiseschip.

  • Wat voor kleding moet ik dragen aan boord?

    Overdag kunt u gemakkelijke vrijetijdskleding dragen.’s Avonds kunt u informele kleding dragen (over het algemeen geen korte broek of spijkerkleding in het a la carte restaurant), behalve op speciale gala avonden. Hier wordt vaak formelere kleding verwacht. Informatie over de kledingvoorschriften per dag kunt u terugvinden in het dagprogramma, welke u elke dag in uw hut ontvangt.

  • Mijn vlucht heeft vertraging of is geannuleerd en ik dreig mijn schip te missen, wat nu?

    Dit is erg vervelend. Het schip wacht in zo’n geval niet op u. Als het mogelijk is kunt u een vlucht boeken naar een andere bestemming waar het schip aankomt. Dit is voor eigen rekening.

    Dienstregelingen van luchtvaartmaatschappijen zijn onder voorbehoud van wijzigingen. De juiste tijden staan vermeld in de reisbescheiden. De vertrek- en aankomsttijden voor vervoeronderdelen, zoals vermeld in de reisbescheiden, zijn onder voorbehoud van tussentijdse wijzigingen. Indien van toepassing, informeren wij u. Deze definitieve tijden kunnen afwijken van de eventueel bij boeking opgegeven informatieve tijden. Checkt u kort voor vertrek nog even de website van de luchtvaartmaatschappij voor eventuele last-minute wijzigingen.

    Alhoewel dit sporadisch voorkomt, behoudt Zeetours Cruises B.V. zich het recht voor om, wanneer dit noodzakelijk is, de passagiers te vervoeren met een andere luchtvaartmaatschappij dan vermeld op de website. Indien wegens wijzigingen in het vluchtschema onverhoopt extra hotelovernachtingen noodzakelijk zijn, dan worden deze vooraf aan u kenbaar gemaakt en in rekening gebracht.

    Door bijvoorbeeld stakingen, weersomstandigheden, drukte in het luchtruim of op een luchthaven en door overmacht kunnen vertragingen ontstaan of aansluitende vluchten worden gemist. Hoewel wij onze uiterste best doen om u hiervan geen hinder te laten ondervinden, zijn wij hiervoor niet aansprakelijkheid.

    Uw vliegreis geschiedt onder de nadrukkelijke vervoersvoorwaarden van de desbetreffende vervoersmaatschappij. Vliegreizen vinden plaats met bij de IATA aangesloten luchtvaartmaatschappijen.

  • Wat is verboden om mee te nemen aan boord?

    Het is niet toegestaan om gevaarlijke of illegale voorwerpen mee te nemen aan boord. Ook alcoholische dranken zijn over het algemeen niet toegestaan. Uw koffer en handbagage wordt op moment van inscheping net als bij een vliegreis gecheckt. Ook wanneer u een haven bezocht heeft, dient u uw handbagage op een band te leggen ter controle.

  • Kan de rederij de cruiseroute wijzigen nadat ik geboekt hebt?

    Ja, dat kan als de rederij daar speciale redenen voor heeft. Voor meer informatie verwijzen wij u naar onze aanvullende voorwaarden onder het kopje rederijen en voorbehouden. Indien een routewijziging voor vertrek bekend is, wordt u hiervan op de hoogte gebracht door ons.

  • Is er veel lawaai van het schip te horen?

    Dit valt erg mee. Natuurlijk bevindt u zich op een varend schip en daarbij horen geluiden van het dek, trillingen van motoren en geluiden van laden en lossen. Tijdens de afvaart hoort u de meeste geluiden maar dat is op zee al gauw weer weg. Door onze klanten worden de geluiden over het algemeen niet als storend ervaren.

  • Is een cruiseschip niet luidruchtig met zoveel mensen aan boord?

    Op een cruiseschip komen veel mensen samen. Het is afhankelijk van de rederij en de grootte van het schip hoeveel mensen erop kunnen. Over het algemeen heeft u geen last van de grote aantallen passagiers. Dit komt omdat er wordt gekeken naar het aantal kubieke meter van het schip en er niet meer passagiers worden toegelaten dan mogelijk is, zodat u nog uw eigen persoonlijke ruimte heeft.

Na afloop van uw cruise

  • Ben ik nu repeater?

    De meeste rederijen koesteren hun passagiers en kennen klanten die eenmaal met hen gevaren hebben een zogenaamde ‘repeater’ status toe. Wanneer u binnen een aantal jaar opnieuw een cruise maakt met dezelfde rederij, is uw repeaterstatus veelal automatisch bekend. Sommige rederijen bieden hun vaste klanten voordelen. Dit kan zijn in de vorm van een kleine korting op de reissom, maar geschiedt meestal door middel van kleine extra’s aan boord, zoals een speciale repeaters cocktailparty.

  • Waar kan ik terecht voor opmerkingen over mijn reis?

    Hoewel wij alle zorgvuldigheid betrachten om uw vakantie zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen, kan er natuurlijk altijd iets mis gaan. Wij vinden het uitermate belangrijk dat onze klanten tevreden zijn en stellen het dan ook bijzonder op prijs wanneer u eventuele aan- of opmerkingen aan ons meldt. Indien u een officiële klacht in wilt dienen, dan verzoeken wij u dit, uiterlijk binnen 2 maanden na terugkomst, uitsluitend schriftelijk te doen.

Heeft u een vraag die er niet tussen staat?


Laat u informeren door onze cruisespecialisten


2013 - Zoover Awards - Beste aanbieder Cruises & Populairste aanbieder Cruises